عروق خونی هدف آتی برای درمان دیابت نوع 2

 18 سپتامبر 2017- محققان دانشگاه ییل اعلام کردند نقش عروق خونی به عنوان راهی برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

در یک مطالعه‌ی جدید، دانشمندان برای اولین بار اطلاعاتی درباره‌ی مکانیسم بیولوژیکی عملکرد  نوعی پروتئین در عروق خونی و اثرات مثبت آن  بر استفاده ‌ی بدن از گلوکز بدست آوردند.

 این پروتئین ترشحی که apelin نام دارد، دارای توانایی تنظیم مقدار گلوکز و انسولین است اما تاکنون محققان از نحوه‌ی عملکرد آن به طور کامل اطلاعی نداشتند.

 محققان می‌گویند این یافته‌ها بر اساس آزمایشات بر روی نمونه‌های گرفته شده از موشها و انسان‌ها بدست آمده است و می‌تواند اساس درمانهای جدیدی برای دیابت نوع 2 باشد. محققان معتقدند که این درمانهای خونی اغلب توسط داروسازان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

 گیرنده‌ی این پروتئین، مولکولی است که سیگنالهای شیمیایی را از خارج سلول دریافت می‌کند و عمدتاً در داخل پوشش داخلی عروق خونی بدن تولید می‌شود.

 آزمایشات انجام شده بر روی موشهای فاقد این گیرنده‌ها نشان دهنده‌ی تجمع یک اسید چرب در بافتها و ناپدید شدن اثرات مفید apelin بر متابولیسم است، همچنین موشهای فاقد این گیرنده نسبت به انسولین مقاوم می‌شوند.

 محققان نتیجه‌گیری نمودند که این یافته‌ها بینش‌هایی در مورد مکانیزم عملکرد این پروتئین فراهم کرده است که می‌تواند فهرست روشهای درمان دیابت نوع 2 و بیماریهای متابولیک را افزایش دهد.

 درمان دیابت نوع 2 همچنان یک چالش برای اکثر بیماران محسوب می شود زیرا اکثر درمانهای موجود توانایی بهبود نتایج قلبی عروقی را ندارند.

نتایج این مطالعه در مجله‌‌ی Science Translational Medicine منتشر شده است.

 یادداشت سردبیر: درحالیکه این یافته‌ها نشان دهنده‌ی بینش مهم و جدیدی در مورد پروتئین ‌ها در رگهای خونی به عنوان درمانی نوین برای دیابت نوع 2 است اما هم اکنون بهترین درمان برای این بیماری، رژیم غذایی سالم برای کاهش قندخون و انجام ورزش منظم برای کاهش وزن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2یا معکوس نمودن آن از برنامه ی Low Carb در سایت دیابت بریتانیا دیدن کنید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/sep/yale-identifies-blood-vessels-as-future-target-for-type-2-diabetes-treatments-91207580.html